När IDUN Minerals nu går från att ha 2.2 ton till 0,9 ton icke återvinningsbart material finns det mycket jag vill att ni vet för jag minns att folk klagade på att märket inte gjorde om alla förpackningar på en gång. Man har alltså MARKANT MINSKAT icke hållbara material med över hälften!Fattar ni att det kostar att bry sig om människor och miljön?! När fler och fler varumärken går från plast till mer hållbara material så har man lite grann två val. Kasta alla gamla produkter och därmed svinna både kapital låsta i produkterna och förpackningarna. Samt casha ut ännu mer kapital för att ta fram nya förpackningar och köpa in fler produkter. Nej man kan i de flesta fallen inte ”packa om” och på så sätt spara på produkterna som redan ligger i de gamla förpackningarna. Det är också oftast i 8 av 10 fall DYRARE med miljövänliga material så det blir också en ren kostnadsfråga i om man som varumärke har råd att bry sig om miljön och människor. Eller så gör man så som ex IDUN har gjort och tar produkt för produkt och på det sättet investerar och förnyar på sikt. Kostnaden blir lite mindre men fortfarande väldigt hög! Det är en enormt kostsam investering som kommer ta extremt lång tid att tjäna in i kronor och ören. För att inte tala om själva processen med att byta förpackningar, det är lixom inte bara att hälla produkterna i en ny behållare. Processen kring att defakto byta förpackningar tar tid och går i flera led där såväl den nya förpackningen ska testas och godkännas för sig och tillsammans med produkterna. Man måste också hitta en pålitlig leverantör och det innebär mycket cash ut för enbart prover. Någon ska också både designa och ta fram exakta mått för förpackningarna. Produkterna ska till leverantören för förpackningarna och vice versa. Allt detta kostar tid och pengar. Under denna tiden så rear de flesta ut befintligt sortiment vilket betyder mindre cash in och en inkomstförlust till.Finns produkterna i butik så står dom troligtvis i olika ställ och displayer. Lol om ni visste hur fvuxking dyr en display är (jag gråter)!!!!! Jag bokstavligen gråter för alla varumärken som finns i butik och gör om sina förpackningar, yup jag är en av dom och det gör ont när fakturan landar i mailkorgen även om hjärtat vet att man gör det för miljön och människan. Kom då ihåg punkten ovan, någon ska designa dessa nya displayer och ställ och vips en ny faktura att attestera landar den med i mailen för fakturor!Denna biten är ju absolut rolig men även den kostar; marknadsföring. Nu ska det hypeas och lanseras, något jag personligen älskar men eftersom jag har en bakgrund inom marknadsföring så vet jag också att det kostar skjortan! Har man tagit sig igenom den utdragna och kostsamma processen med att byta förpackningarna vill man ju självklart att världen ska få veta det. In med kampanjer, pressutskick och events. Notan blir högre och högre för varje insats och allt det ska få en return of investment i form av sålda produkter.Ja nu har IDUN, vi fortsätter med dom som exempel för sakens skull, nya hållbara förpackningar som minskat drastiskt i avtryck på naturen. Yippe heja heja!!!! Men transporten då, hur blir det med den?! Flyttar den närmare så man kan korta sträckan produkterna färdas och på så sätt minska även dom utsläppen? Jo för även om det i sig blir väsentligt mycket lägre kostnader med frakten (kostnaden avgöra främst av vikten) så kommer produktionskostnaderna öka markant om man vill flytta produktionen närmare sina konsumenter och framförallt om man vill producera i Europa då kostnaderna är extremt höga här. Värt det absolut, av flera skäl som vi kan gå igenom en annan dag, men höga. Kanske orimligt höga om EU och världen faktiskt vill att man ska kunna satsa all in på grönt!Wallah att vara ett hållbart varumärke är skitsvårt och det är inte alltid man överlever på dom marginalerna. Jag tycker det är otroligt tråkigt att man inte kommit längre med lagar och regler samt stöd till aktörer som verkligen vill göra den förändringen för att förändra och förbättra för såväl naturen och människor. Men nej, för jag vet att ni kommer fråga, jag vet inte exakt vem eller hur man ska få bukt med detta. Jag bara vet att det inte är så enkelt som man kan tro eller hoppas och jag vet att många fler vill men rent krasst inte kan slå om på en gång. Och ja, för ni kommer fråga det med, även vi på FÄRG är i denna virvelvind till process av att slå om till hållbara material och allt vad det innebär. FÄRG är dock ett extremt litet bolag med små resurser, trots det så vet vi, jag att det är en extremt viktig resa vi ska göra och vi gör som IDUN med flera; vi tar det steg för steg så snabbt och hållbart vi kan! Men det kommer ta år, och jag är ok med det så länge vi rör oss framåt och aldrig är nöjda förrän vi har minimal negativ påverkan på miljön. Ju större vi blir desto enklare är det så jag hoppas vi fortsätter växa och får lära oss av IDUN, The Body Shop och andra varumärken som tar täten!